Domnilor profesori, aflati ce trebuie evitat pentru a realiza prezentari de succes in Powerpoint, caci au devenit standardul unanim acceptat pentru majoritatea prezentarilor facute in clasa. Sunt usor de realizat si de actualizat si foarte eficiente in crearea unui efect vizual asupra prezentarii, dar totusi pot sa nu aiba succesul scontat, chiar si pentru un prezentator cu experienta.
Secretul consta in a va asigura ca slide-urile dumneavoastra sunt un ajutor vizual pentru lectia prezentata, si nu o distragere de la aceasta. Pentru cele mai bune rezultate, evitati aceste “7 pacate ale prezentarilor Powerpoint” , foarte des intalnite.
1. Derularea Slide-urilor si efectele sonore
Efectele sonore capteaza atentia elevilor, dar o pot si distrage. Se poate intampla ca o prezentare cu mai multe efecte si derulari de slide-uri, tinuta pe un computer mai putin performant decat acela pe care a fost creata, sa mearga mult mai incet. Rezultatul este, evident, unul dezastruos, aproape de comicul playback, iar mesajul pe care incerci sa-l comunici va fi estompat.
Incercati sa evitati folosirea imaginilor estompate sau sterse, suprapuse, folosirea decupajelor; lasati-le pentru regizorii de la Hollywood. Chiar si liniile de text care apar la un click al mouse-ului pot distrage atentia. Acordati atentie mesajului, nu tehnologiei.2. Obisnuitele imagini Clipart
Prezentarile Powerpoint sunt atat de raspandite, desigur nu in toate scolile din Romania, incat imaginile Clipart incluse in acestea au devenit un adevarat cliseu vizual. Acestea nu arata decat o lipsa de creativitate adaugata unui formular obisnuit. Mai intai, asigurati-va ca aveti nevoie intr-adevar de elemente vizuale pentru a va intari mesajul pe care vrei sa-l transmiteti elevilor. In acest caz, utilizati propriile dumneavoastra fotografii scanate sau unele de calitate ridicata, chiar facute in excursiile cu elevii. Capturile de ecran, in timpul diverselor programe sau pe anumite site-uri web, pot adauga realism prezentarii informatiilor despre acestea.
3. Templates-urile sau sabloanele
Sabloanele sunt un alt cliseu vizual. Ele va forteaza sa va incadrati propriile idei in formatul respectiv predefinit. De cele mai multe ori, templates-urile sau mai corect sabloanele contin fundaluri sau backgroud-uri care distrag atentia elevilor si combinatii nepotrivite de culori. Cel mai bine este sa alegeti o carte buna despre grafica web si sa aplicati principiile in slide-urile dumneavoastra. Creeati-va un look distinct, sau utilizati intr-un colt al ecranului logo-ul scolii sau disciplinei, de exemplu imaginea globului terestru.
4. Slide-uri incarcate de text
Proiectarea slide-urilor reprezinta o buna cale pentru descrierea grafica a unei idei din lectie sau pentru asigurarea unei priviri de ansamblu. Slide-urile, insa, nu sunt potrivite pentru a reda detalii. Evitati paragrafele, citatele lungi si chiar frazele intregi. Limitati-va slide-urile la cel mult 5 linii de text si utilizati cuvinte sau propozitii scurte pentru a exprima punctele pe care vreti sa le atingeti. Astfel, elevii vor putea sa “digere” si sa retina elementele-cheie mult mai usor. Pe de cealalta parte, nu utilizati slide-urile pentru a face o schita a intregii prezentari.
5. Paradigma distantei si fontului sau marimii
Deseori, realizatorii prezentarilor scaneaza un tabel sau o fotografie direct din materialele pe care le detin si le includ in slide-show-urile lor. Rezultatele sunt aproape intotdeauna sub asteptari. Elementele vizuale sunt descifrabile la o distanta de cativa centimetri, in loc de cativa metri, cum ar fi de asteptat. De obicei, sunt prea mici, prea detaliate pentru o prezentare vizuala eficienta. De asemenea, marimea 12 a textului este potrivita atunci cand aveti in fata prezentarea, dar pentru o distanta de cativa metri, utilizeazati un font de 40. Nu uitati de varsta elevilor pe care ii aveti in fata in prezentarea dumneavoastra, si folositi, din cand in cand, in exprimarea dumneavoastra,pentru a-I atrage, in loc de „eu”, „noi”. Asigurati-va ca toate elementele slide-urilor prezentarii sunt suficient de mari pentru a fi vizibile.
6. Cititul
O prezentare orala ar trebui sa fie axata pe comunicarea interactiva si pe ascultare, nu pe cititul catre audienta. Cerintele pentru exprimarea orala difera destul de mult de cele pentru exprimarea in scris. Exprimarea orala este mai scurta, mai putin formala si mai directa. Cititul de pe slide sau de pe o foaie face prezentarea un esec. Un aspect important il reprezinta materialele distribuite anterior elevilor, daca e necesar. Daca distribuiti materialele la inceputul prezentarii, veti fi ascultat cu mai putina atentie. De multe ori, o prezentare eficienta depinde de crearea unui anumit suspans si angajarea elevilor in dialog. Daca audienta poate citi tot ce va urma sa spuneti, ati pierdut complet contactul cu acestia.
7. Increderea in tehnologie
Faceti prezentarea singur, inainte de tinerea lectiei, ca sa fiti sigur ca totul functioneaza bine. Nu puteti sa stiti niciodata cand se poate intampla ca un echipament nefunctionabil sau o interfata incompatibila sa va forteze sa va tineti prezentarea pe un alt computer. Fiti pregatit cu o copie a prezentarii dumneavoastra pe un CD sau cu folii transparente pentru prezentarea slide-urilor la retroproiector. In cel mai rau caz, va veti tine prezentarea fara elementele vizuale, ceea ce nu trebuie neaparat sa insemne un dezavantaj daca va concentrati asupra mesajului transmis. Intotdeauna realizati conexiuni intre dumneavoastra si prezentare, pregatiti-va cu atentie si fiti gata sa comunicati cu elevii. Este arta pedagogica de baza a profesorului.
Prof. univ. dr. ing. Constantin Nitu
Universitatea din Bucuresti
GIS & Computer Assisted Cartography
3.06.2008
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu