12.30.2007

Teme cross - curriculare

Pentru diversificarea profitabila a câmpului educaţional prin abordări moderne la nivelul curriculum-ului a fost introdusa componenta Teme cross-curriculare.Temele cross-curriculare sunt teme integrate (interdisciplinare) de studiu care se centrează pe dezvoltarea personala si sociala a elevilor(Ciolan, 2006)

Aceste teme au un caracter transversal, trec dincolo de graniţele disciplinelor şcolare tradiţionale si propun formarea unor competente si/sau valori fundamentale pentru viata de zi cu zi. Pentru a fi introduse cu succes în şcoala, temele cross-curriculare solicita crearea unor experienţe diverse de învatare si experimentarea achiziţiilor învatarii în contexte concrete si variate. Conţinutul temelor cross-curriculare poate fi încadrat într-una dintre următoarele trei mari categorii, puternic inter-relaţionate:


· Teme cross-curriculare preocupate în primul rând de promovarea unor comportamente, valori si atitudini pozitive (dezvoltarea personala, integrarea sociala, diversitatea culturala, sănătatea
Aceste teme încearcă sa răspundă unor nevoi sociale percepute ca fiind de o importanta cruciala, dar care nu pot fi abordate corespunzător în cadrul unei singure discipline sau al unui grup de discipline independente, necorelate.


· Teme cross-curriculare care ridica probleme greu de inclus (de acomodat) în structura unei anumite discipline. Aceste probleme au un caracter complex si ele au apărut ca urmare a unor provocări pe care societatea contemporana le adresează educaţiei. Între aceste teme regăsim educaţia ecologica , educaţia pentru schimbare , educaţia pentru mass-media, negocierea si rezolvarea conflictelor, calitatea vieţii etc.


· Teme cross-curriculare preocupate de dezvoltarea unor competente de baza, cum ar fi comunicarea, rezolvarea de probleme, a învata sa înveţi, antreprenoriatul. Aceste competente nu 'aparţin' unei anumite discipline; ele au însa un mare potenţial de transfer la nivelul curriculum-ului ca întreg si la nivelul contextelor concrete de viata. Toate aceste trei categorii pot fi considerate complementare instruirii de tip disciplinar; ele sunt construcţii integrate care ajuta la formarea unei oferte de învatare echilibrate, coerente si centrate pe nevoile actuale si acute ale tinerilor.

EXEMPLE DE TEME CROSS-CURRICULARE – care pot fi realizate in
cadrul cercului de geografie cu ajutorul calculatorului conectat la Internet

1. Marco Polo sau drumul spre cunoaştere
2. Aventura lui COLUMB
3. Monografii

4. Pământenii – duşmani ai Terrei ?
5 Dezvoltarea durabila
6. Apa – condiţie a vieţii pe Terra
7. Clima , mereu in schimbare.
8 De ce plânge Pădurea ?
9 Google Earth- Excursii virtuale

Resurse Internet


http://www.mapmonde.org/marcopolo/

Niciun comentariu: