12.30.2007

Teme cross - curriculare

Pentru diversificarea profitabila a câmpului educaţional prin abordări moderne la nivelul curriculum-ului a fost introdusa componenta Teme cross-curriculare.Temele cross-curriculare sunt teme integrate (interdisciplinare) de studiu care se centrează pe dezvoltarea personala si sociala a elevilor(Ciolan, 2006)

Aceste teme au un caracter transversal, trec dincolo de graniţele disciplinelor şcolare tradiţionale si propun formarea unor competente si/sau valori fundamentale pentru viata de zi cu zi. Pentru a fi introduse cu succes în şcoala, temele cross-curriculare solicita crearea unor experienţe diverse de învatare si experimentarea achiziţiilor învatarii în contexte concrete si variate. Conţinutul temelor cross-curriculare poate fi încadrat într-una dintre următoarele trei mari categorii, puternic inter-relaţionate:


· Teme cross-curriculare preocupate în primul rând de promovarea unor comportamente, valori si atitudini pozitive (dezvoltarea personala, integrarea sociala, diversitatea culturala, sănătatea
Aceste teme încearcă sa răspundă unor nevoi sociale percepute ca fiind de o importanta cruciala, dar care nu pot fi abordate corespunzător în cadrul unei singure discipline sau al unui grup de discipline independente, necorelate.


· Teme cross-curriculare care ridica probleme greu de inclus (de acomodat) în structura unei anumite discipline. Aceste probleme au un caracter complex si ele au apărut ca urmare a unor provocări pe care societatea contemporana le adresează educaţiei. Între aceste teme regăsim educaţia ecologica , educaţia pentru schimbare , educaţia pentru mass-media, negocierea si rezolvarea conflictelor, calitatea vieţii etc.


· Teme cross-curriculare preocupate de dezvoltarea unor competente de baza, cum ar fi comunicarea, rezolvarea de probleme, a învata sa înveţi, antreprenoriatul. Aceste competente nu 'aparţin' unei anumite discipline; ele au însa un mare potenţial de transfer la nivelul curriculum-ului ca întreg si la nivelul contextelor concrete de viata. Toate aceste trei categorii pot fi considerate complementare instruirii de tip disciplinar; ele sunt construcţii integrate care ajuta la formarea unei oferte de învatare echilibrate, coerente si centrate pe nevoile actuale si acute ale tinerilor.

EXEMPLE DE TEME CROSS-CURRICULARE – care pot fi realizate in
cadrul cercului de geografie cu ajutorul calculatorului conectat la Internet

1. Marco Polo sau drumul spre cunoaştere
2. Aventura lui COLUMB
3. Monografii

4. Pământenii – duşmani ai Terrei ?
5 Dezvoltarea durabila
6. Apa – condiţie a vieţii pe Terra
7. Clima , mereu in schimbare.
8 De ce plânge Pădurea ?
9 Google Earth- Excursii virtuale

Resurse Internet


http://www.mapmonde.org/marcopolo/

plan de lectie de peste ocean

UNDE MERGEM IN EXCURSIE ?
Identificarea unei destinaţii pentru o excursie cu clasa cu ajutorul unei perspective geografice.

Rezumat: O perspectivă geografică e un mod de-a înţelege lumea gândind, observând şi analizând cum sunt împărţite zone geografice pe pământ şi care sunt legăturile dintre ele. Atunci când privim lumea prin această lentilă, ne întrebăm cine, ce, unde şi când au fost plasaţi oamenii, locurile şi lucrurile pe suprafaţa pământului şi în ce mod au ajuns acolo. Afirmăm că deţinem informaţii despre un anumit loc numai dacă îl găsim pe hartă şi putem spune unde este; poate că putem adăugă detalii despre locuitorii acelui loc. În orice caz, cunoaşterea acestei informaţii este primul pas necesar pentru a înţelege mediul înconjurător al oraşului, districtului, ţării sau continentului din punct de vedere fizic şi natural precum şi modul în care trăiesc oamenii în acele locuri sau cum pot să le viziteze. O dată ce începem să căutăm aceste legături, putem începe şi să anticipăm cum stau lucrurile în legătură cu alte zone.

În această lecţie, elevii vor folosi perspectiva geografică pentru a identifica şi a compara caracteristicile hărţilor fizice şi politice ale lumii. Vor folosi informaţiile oferite de acestor hărţi, precum şi de alte materiale puse la dispoziţie de National Geographic, pentru a alege cel mai potrivit loc pentru o excursie cu clasa. După identificarea acestuia, elevii îşi vor argumenta alegerea făcută într-o prezentare menită să-l convingă pe director că acela este unul dintre locurile ideale pentru o excursia cu clasa.
Aria Curriculară:
Geografie, creativitate, cunoştinţe de limbă
Corespondenţa cu standardele geografice naţionale:
Standard 1: Cum se folosesc harta şi celelalte reprezentări geografice, instrumente şi tehnici pentru a dobândi, a prelucra şi a comunica informaţia dintr-o perspectivă spaţială.
Standard 3: Cum se realizează analiza spaţială a populaţiei, a zonelor geografice şi a mediului ambiant de pe suprafaţa Pământului.
Standard 4: Caracteristicile fizice şi demografice ale zonelor geografice.
Timpul:
Trei până la patru ore.
Materiale necesare:
- Calculator cu acces la Internet
- Acces la harta generată de National Geographic: MapMachine
- Acces la harta political map of the United States and the world generată de National Geographic: MapMachine
- Hârtie şi stilou, marker şi creioane colorate
- Copii după conspectele elevilor: Geographic Perspective Chart (PDF, este necesar programul Adobe Reader)
- Acces la Teacher Handout: Geographic Perspective Rubric (PDF)

Obiective:
Elevii vor:
- preciza care sunt informaţiile oferite de hărţile fizice şi politice;
- folosi perspectiva geografică pentru a compara caracteristicile hărţilor politice şi fizice ale lumii;
- folosi atât harta politică cât şi cea fizică pentru a alege destinaţia pentru o excursie cu clasa; şi vor face o propunere referitoare la destinaţia acestei excursii.

Obiective pedagogice:
- Însuşirea informaţiei geografice
- Sinteza informaţiei geografice
- Modul de a răspunde la întrebările referitoare la geografie
- Analiza informaţiei geografice

Propunere de plan de lecţie
Deschidere:
Întrebări ajutătoare: Cum putem folosi o perspectivă geografică pentru a analiza o informaţie oferită de hărţile fizice şi politice şi de alte materiale cu scopul de a afla mai multe despre caracteristicile unui loc?

Explicaţi-le elevilor că vor deprinde un mod nou de a privi şi de a înţelege lumea. Vor învăţa cum să folosească o perspectivă geografică. E o cale de a înţelege orice subiect punând întrebările cine, ce, unde, când, cum şi de ce şi răspunzând la aceste întrebări. Vor învăţa cum să facă acest lucru folosindu-se de hărţi.

Scrieţi cuvântul „Hartă” pe tablă sau pe o foaia dintr-un proiector. Faceţi o evaluare a cunoştinţelor dobândite anterior, întrebându-i pe elevi ceea anume ştiu despre hărţi. Creaţi o schemă pe baza răspunsurilor elevilor. Aceasta este un instrument grafic folosit pentru sistematizarea ideilor. Cuvântul „hartă” va apărea într-un cerc plasat în centru, iar detaliile şi cuvintele descriptive (de ex. „localizează pe hartă”) se scriu în cercuri conectate la acesta. Plasaţi răspunsurile în rubrici numite, de exemplu „Tipul Harţii”, „La ce Foloseşte Harta”, „Caracteristicile Hărţilor”, etc. Folosiţi National Geographic: MapMachine pentru a le arăta elevilor exemple de hărţi politice şi fizice, precum şi imagini din satelit din SUA şi din întreaga lume. Cereţi-le elevilor să analizeze hărţile şi să discute despre asemănările şi deosebirile dintre ele. Cereţi-le să compare diferitele tipuri de informaţii furnizate de fiecare hartă în parte. Le puteţi cere, de asemenea, să întocmească un tabel sau diagramă Venn pentru a ilustra aceste comparaţii.

Apoi, folosiţi vederile din avion ale SUA (generate de National Geographic: MapMachine) proiectându-le pe un ecran astfel încât toţi elevii să vadă harta politică şi pe cea fizică proiectate una peste cealaltă. Explicaţi-le că trebuie să le privească printr-o „lentilă geografică”. Călăuziţi-i pe parcursul deprinderii acestui mod de lucru, punându-le următoarele întrebări:

- Descrieţi ceea ce vedeţi.
- Bazându-vă pe ceea ce cunoaşteţi despre SUA, când credeţi că au fost realizate aceste hărţi? Reflectă ele graniţele actuale ale ţării şi ale statelor?
- Unde se află graniţele statului vostru? De ce sunt acolo unde sunt? Cum se leagă ele de caracteristicile fizice ale terenului, cum ar fi râurile şi munţii? Puteţi identifica aceste conexiuni şi în cazul altor graniţe statale?
- Unde sunt plasate oraşele în funcţie de altitudine sau de alte trăsături fizice? De ce sunt plasate oraşele acolo unde sunt? Cum influenţează oraşele mari viaţa oamenilor care trăiesc în zonă?

Acum aşezaţi o hartă transparentă cu distribuţia populaţiei în SUA (de pe National Geographic: MapMachine) deasupra celorlalte două şi continuaţi să folosiţi perspectiva geografică, orientând elevii cu ajutorul următoarelor întrebări:
- Care este legătura dintre faptul că zona e locuită şi caracteristicile ei fizice?
- De ce au ales oamenii să trăiască acolo?

Repetaţi această metodă folosindu-vă de hărţile lumii. Înregistraţi toate observaţiile pe hârtie sub forma unei scheme şi afişaţi-o în toată clasa astfel încât elevii să poată face trimiteri la ea.

Desfăşurare:
Daţi-le elevilor sarcina de a găsi un loc potrivit pentru o excursie cu clasa. Împărţiţi-i în grupuri şi spuneţi-le să discute între ei despre locul ideal pentru o excursie. Acest lucru ar trebui să aibă o valoare educaţională şi să stârnească interesul în privinţa geografiei. Spuneţi elevilor că pot să aleagă orice loc numai că trebuie să fie capabili să argumenteze alegerea făcută într-o cerere către director. Lăsaţi-i să folosească o perspectivă geografică pentru a identifica caracteristicile locului prin întrebări şi răspunsuri la întrebări de genul:
- Care este numele oraşului?
- Unde este localizat? Cât de departe este? Cum vor ajunge acolo? În cât timp vor ajunge?
- Care sunt principalele puncte de atracţie (naturale sau făcute de mâna omului)? Se află în apropierea oceanului sau în zona montană? De ce i-au îndemnat aceste caracteristici să meargă acolo în excursie?
- Cine locuieşte în zonă sau din împrejurimi? De ce credeţi că au ales să locuiască acolo? Cu ce se ocupă oamenii din regiunea respectivă? Sunt oraşe în zonă? Ce activităţi poţi întreprinde într-un oraş? Care sunt motivele pentru care ai vrea să locuieşti aproape sau departe de oraş?
- Cum a ajuns locul să arate aşa cum arată acum? Cum şi când s-a dezvoltat sau a fost construit? Ce ştiţi despre istoria acestui loc?
- De ce aţi ales locul acesta pentru o excursie cu clasa?

După încheierea discuţiei, spuneţi-le elevilor să împărtăşească clasei concluziile discuţiei în grup restrâns. Scrieţi pe tablă sugestiile elevilor referitoare la excursia cu clasa. Cere-ţi elevilor să-şi spună părerile pro şi contra cu privire la fiecare destinaţie în parte.

Apoi una dintre destinaţiile alese va fi supusă unei cercetări mai amănunţite cu ajutorul National Geographic: People and Places de către elevi, lucrând individual, câte doi sau în grupuri mici. Odată ce vor afla mai multe despre locul respectiv, elevii vor întocmi o cerere către director, care trebuie să includă şi o reprezentare tridimensională (3D) a destinaţiei alese. Cererea trebuie să cuprindă următoarele:

- informaţii importante, aflate cu ajutorul hărţilor fizice, politice sau demografice, cu privire la aşezare, densitatea populaţiei, caracteristicile fizice, precum şi informaţiile oferite de National Geographic: People and Places care ilustrează datele despre caracteristicile zonei.
- o reprezentare 3D, care să includă caracteristicile fizice ale zonei, cum ar fi, printre altele, munţii, râurile şi lacurile. Elevii pot întocmi, de asemenea, o hartă topografică a zonei, sau, în caz că destinaţia este un oraş, ei ar putea construi o linie a orizontului.
- Un tabel tip Geographic Perspective Chart (în format PDF, este necesar Adobe Reader) care să conţină descrierea completă a zonei.

Încheiere:
Hărţile şi celelalte materiale folosite în vederea alegerii unei destinaţii sunt unelte destinate studiului diferitelor locuri din lume. Aceste unelte îi ajută pe elevi să-şi însuşească o perspectivă geografică, prin observarea şi analizarea trăsăturilor trenului şi prin deducerea caracteristicile diverselor zone. După încheierea acestei activităţi, cereţi-le elevilor să le prezinte tuturor celorlalţi colegi propunerea lor şi să aibă o discuţie pe baza următoarelor întrebări:
- Ce anume le-a influenţat decizia? La ce concluzii au ajuns după ce au studiat zona pe diferite tipuri de hărţi şi după ce au căutat şi alte caracteristici ale acesteia?
- Ce se aşteptau să găsească acolo? De ce? De ce au ales până la urmă locul acela?
- Ar vrea să locuiască în acea zonă? De ce sau de ce nu?
- Să facă comparaţie între zona în care locuiesc şi cea pe care doresc s-o viziteze.
Ce trăsături comune au?
- Cum îi ajută studiul altor zone din lume să-şi înţeleagă comunitatea?

Sugestii de evaluare a elevilor:
Evaluarea se bazează pe completarea unei propuneri de excursie cu clasa. Folosiţi Geographic Perspective Rubric (PDF, Adobe Reader este necesar) pentru a aprecia modul în care au înţeles elevii acest procedeu geografic.
Întrebări suplimentare:
- Cereţi-le elevilor să meargă mai departe cu cercetarea lor în privinţa destinaţiei alese prin acumularea de cunoştinţe despre istoria locului şi despre transformările care l-au afectat de-a lungul timpului.
- Cereţi-le elevilor să completeze Geographic Perspective Chart (PDF, Adobe Reader este necesar) cu date despre comunitatea lor.

Extinderea încrucişată a ariei curriculare, vizavi de alte discipline:
- La ce distanţă se află localitatea aleasă de voi ca destinaţie pentru excursie faţă de casa voastră? De cât timp aveţi nevoie ca să ajungeţi acolo? Cunoscând aceste lucruri, cum vor prefera familiile să ajungă la destinaţiei? (Matematică)
- Faceţi o reprezentare 3D a topografiei destinaţiei alese. (Artă)
- Citiţi cărţi despre locul ales ca destinaţie şi întrebaţi-vă, în cadrul unei discuţii cu colegii, cum ar fi să locuiţi acolo. (Arta vorbirii)

Temă:
- Realizaţi o broşură de călătorie sau un album al unui loc pe care l-aţi vizitat. Folosiţi-vă de poze şi de suveniruri.

Organizare:
- Permiteţi-le elevilor să lucreze doi câte doi sau în grupuri mici ca să-şi îndeplinească sarcina.
- Pentru unii elevi, este mai semnificativ să prezinte sub o formă grafică informaţiile primite despre destinaţia pe care au ales-o.
- Elevii din clasă care au locuit sau călătorit mult în alte zone ale lumii ar trebui să fie încurajaţi să-şi prezinte părerile personale despre zonă respectivă şi să spună dacă, după părerea lor, acesta ar fi sau nu ar fi un loc potrivit pentru o vacanţă.


Site-uri conexe:

Celebrate Africa! A Multidisciplinary GuideContent Guide: Contemporary Issues of AfricaContent Guide: Geographic PerspectiveContent Guide: Human Geography of AfricaNational Geographic: MapMachineNational Geographic: Xpeditions AtlasNational Geographic: Xpeditions Lesson Plan—Comparing the ContinentsNational Geographic: Xpeditions Lesson Plan—Mapmaking Guide (3–5)National Geographic: Xpeditions Lesson Plan—What We Can Learn from MapsNational Geographic: Xpeditions—Expeditions Hall: Globe Projector